porady

Zimowe zgrupowanie- 6 miejsc w Europie idealnych na trening

Podziel się tym artykułem:
DSC03522

Długa i mroźna zima często nie sprzyja rowerowym treningom. Krótkie, ponure dni, błoto pośniegowe lub szklanka na drogach- takie warunki potrafią skutecznie popsuć nam przyjemność z jazdy i zniechęcić do wyjścia na rower. Warto wówczas zrobić sobie w zimie mały „reset” i pojechać na południe- w miejsca, gdzie jest dużo cieplej.

Zmiana klimatu, dużo słońca i witaminy D, czyste i suche asfalty, piękne krajobrazy i góry, po których możemy kręcić niezłe dystanse i przewyższenia- to tylko jedne z nielicznych argumentów, które przemawiają za wyjazdem na zimowe zgrupowanie. Po wakacjach w cieplejszych krajach wrócimy nie tylko z lepszą formą, ale podładujemy także akumulatory i będziemy mieć więcej pozytywnej energii oraz zapału do treningów. Poniżej znajdziecie 6 miejsc, w które warto pojechać na zimowe zgrupowanie.

Calpe

Nadmorski, hiszpański kurort położony na słonecznym wybrzeżu Costa Blanca. Calpe to mekka kolarzy szosowyh w zimie. Jest to bardzo popularne miejsce na treningi zwłaszcza wśród zawodowych teamów kolarskich. Temperatury w zimie zazwyczaj wahają się miedzy 15 a 20 st (noce są zdecydowanie chłodniejsze). Duża ilość słonecznych dni, gładkie asfalty i spora ilość podjazdów- to duża zaleta tego miejsca. O atrakcyjności tego rejonu możecie przekonać się chociażby oglądając zdjęcia na blogu SzymonBike. Dodatkowo, każdy rowerzysta znajdzie tutaj coś dla siebie- od bardziej płaskich odcinków wzdłuż wybrzeża po górskie podjazdy. Nie są one jednak bardzo wymagające- średnie nachylenie 5% o długości między 5 a 10 km. Są to jednak idealne podjazdy do treningów zwłaszcza na początku sezonu. Do najsłynniejszych należą m.in. : Puerto de Tudons ( długość 15 km, wysokość : 1024 m n.p.m), Colle de Rates Val de Ebo (8 km, 500 m), Puerto Confrides (10 km, 973 m), Coll de Rates (6,5 km, 626 m) i Xoreet de Cati (niezła sztajfa, 4 km, 1097 m! ). Do Calpe najlepiej dolecieć samolotem (loty do Alicante).

Źródło zdjęcia: VeloNews.com Źródło zdjęcia: VeloNews.com

Andaluzja

Rejon Andaluzji położony jeszcze bardziej na południu Hiszpanii (blisko cieśniny gibraltarskiej), co sprawia, że również charakteryzuje się łagodnymi zimami (temperatura ok. 20 st.) i dużą ilością słonecznych dni. W pobliżu znajdują się wysokie pasma górskie- zwłaszcza masyw Sierra Nevada (najwyższy szczyt, Mulhacen 3478 m n.p.m.). Ukształtowanie terenu sprawia, że tereny te nadają się nie tylko pod treningi szosowe ale również mtb. Trzeba jednak pamiętać, że wyżej w górach jest zdecydowanie chłodniej i w zimowych miesiącach będzie tam leżeć jeszcze sporo śniegu.. Jedno jest pewne- wymagających podjazdów tutaj nie brakuje (dużo długich i sztywnych podjazdów między 15 a 30 km, w tym słynny, najwyżej położony (3398 m n.p.m.) Pico de Veleta- 44 km podjazdu, ostatnie kilometry po szutrowej nawierzchni). Trenuje tutaj również sporo zawodowych kolarzy m.in. Maja Włoszczowska. Dodatkowo, jest to bardzo ciekawy rejon pod względem turystycznym- cudowny hiszpański klimat, piękne nadmorskie miasteczka oraz sporo pięknych zabytków. Do Andaluzji najlepiej dostać się samolotem do Malagi.

Źródło zdjęcia: www.80rowerow.pl Źródło zdjęcia: www.80rowerow.pl

Wyspy Kanaryjskie

Należące do Hiszpanii wyspy to decydowanie najcieplejsze miejsce w zimie, które idealnie nadaje się na treningi rowerowe. Wyspy Kanaryjskie nazywane są krajem „wiecznej wiosny”, ponieważ przez cały rok panują tutaj idealne warunki- dużo słońca, a temperatura nawet latem rzadko przekracza 30 st. (w zimie średnia temp. to ok. 22- 24 st.). Trzeba jednak pamiętać, że pogoda jest dość zróżnicowana w zależności od regionu- np. północ jest bardziej zielona, chłodna i deszczowa.
Do wyboru mamy kilka wysp : Teneryfę, Gran Canarię, Gomerę, Fuertaventurę, La palmę, Lanzarote. Najbardziej atrakcyjna dla rowerzystów pod względem ukształtowania terenu i ciekawych, urokliwych miejsc jest Gran Canaria i Teneryfa- wyspy bardzo górzyste (np. na Teneryfie możemy wjechać rowerem szosowym na wysokość ponad 2 100 m, a najwyższy szczyt- wulkan El Teide mierzy ponad 3 700 m). Dokładniejszą relację z mojego pobytu na Teneryfie oraz garść praktycznych informacji opisałam już wcześniej na moim blogu. Na Wyspach Kanaryjskich możemy również spotkać wiele zawodowych drużyn kolarskich, np. Astanę, Team Sky i wiele innych. Na Teneryfie na pewno warto zaliczyć 33-kilometrowy podjazd z Los Cristianos pod El Teidę, a także niezłe sztajfy w rejonie La Masca. Z kolei na Gran Canarii nie możemy pominąć 27- km podjazdu pod Pico de las Nieves (1900 m). Więcej informacji na temat ciekawych podjazdów na tych wyspach możecie znaleźć na blogu Hop Cycling (Teneryfa i Gran Canaria). Polecam także obejrzenie filmików Mike’a Cotty z serii The Coll Colective Teneryfa i Gran Canaria.

Jak widać, na tych wyspach raczej nie znajdziemy odcinków płaskich (jedynie w pobliżu wybrzeża, ale i tak jest to tere pagórkowaty). Natomiast, dla wielbicieli podjazdów jest to miejsce idealne- sporo sztajf oraz bardzo długich, wijących się górskich dróg. Z kolei, wielbiciele bardziej płaskich tras- mogą wybrać inne wyspy np. piaszczyste, o szerokich plażach Lanzarote czy Fuetaventurę.

DSC01667

Majorka

Kolejny hiszpański region, który świetnie nadaje się na zimowe zgrupowanie. Majorka to niewielka wyspa na Morzu Śródziemnym. Dużo słońca i łagodne zimy (średnia temperatura w zimie ok. 15 st.) to jej duży atut, chociaż zdarzają się czasem także kiepskie warunki. Przekonali się o tym ostatnio nasi kolarze, którzy na Majorce trenowali w śnieżnej aurze (mimo wszystko taka pogoda to tutaj rzadkość). Majorka składa się z dwóch części- cieplejsze południe z bardziej płaskimi odcinkami oraz sporą ilością dużych i piaszczystych plaż oraz z górzystej (najwyższy szczyt to Puig Major- 1445 m. n.p.m.) i chłodniejszej północy, gdzie znajdziemy kilka ciekawych podjazdów szosowych jak np. najsłynniejszy- Sa Calobra z pięknie wyeksponowanymi serpentynami (10 km długości, wysokość: 731 m), a także inne np. : Puig Major (14 km, 854 m), Coll de se Batalla (8 km 576 m).

Źródło zdjęcia: www.cyclinglocations.com
Źródło zdjęcia: www.cyclinglocations.com

Cypr

Duża i urocza wyspa na Morzu Śródziemnym, o łagodnym klimacie (słonecznie, w zimowym okresie temperatury w okolicach 20 st., woda w morzu również dosyć ciepła o tej porze), a także zróżnicowanym terenie.Trenował tutaj np. Rafał Majka. Większą część wyspy zajmują góry powyżej 1 tys m. n.p. m. (najwyższy szczyt Olimbos ma 1952 m). Znajdziemy tutaj nie tylko piękne plaże, urokliwe miasteczka ale sporo wymagających podjazdów (uwaga na lewostronny ruch) np. wjazd Trodos Square, (1750m n.p.m, ponad 20 km podjazdu). Oprócz gładkich asfaltów- na wyspie znajdują się także szklaki pod rowery mtb. Największym minusem Cypru są bardzo wysokie ceny.

Źródło zdjęcia: revistaridebike.com Źródło zdjęcia: revistaridebike.com

Chorwacja- Riwiera Makarska

Położona w Dalmacji Riwiera Makarska to jeden z najpopularniejszych turystycznych regionów Chorwacji. Wprawdzie pomimo sporej ilości słonecznych dni- temperatury w zimie nie są tutaj tak pewne i wysokie jak np. w Hiszpanii (średnia temp. ok. 10 st.), ale za to jest o wiele taniej i bliżej. Na Makarską możemy spokojnie dojechać w jeden dzień autem wraz z rowerami. Nie brakuje tutaj ciekawych podjazdów, jak chociażby droga na Górę św. Jerzego (Sveti Jure) o długości prawie 30 km (1733 m).

biokovo

Zgrupowanie zimowe

Powyższe miejsca to tylko propozycje na zimowy trening za granicą. Zorganizować taki wypad możemy sami- warto z dużym wyprzedzeniem zarezerwować sobie tanie bilety np. na Raynair albo Wizzair, a następnie przez Boooking.com lub Airbnb poszukać noclegów w korzystnej cenie. Całkiem dobrze wypada cenowo wynajęcie np. całego domku czy apartamentu, ale wówczas dobrze jest zebrać większą, przynajmniej 4-osobową ekipę.

Jeśli natomiast nie lubimy organizować takich wypadów, albo nie mamy z kim jechać- to wówczas warto zapisać się na zgrupowanie. Cena takiego wyjazdu jest sporo wyższa, ale przynajmniej jedziemy „na gotowe”.

DSC01768

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *