porady

Pedały zatrzaskowe – porady dla początkujących

Podziel się tym artykułem:
Buty szosowe Mavic Ksyrium Elite

Jazda w pedałach zatrzaskowych znacznie poprawia komfort i efektywność na rowerze. Wielu rowerzystów obawia się jednak przejścia na ten system z obawy przed upadkiem. Tymczasem wystarczy trochę praktyki i kilku dobrych rad, aby szybko przyzwyczaić się kręcenia w pedałach zatrzaskowych.

Zalety jazdy w pedałach zatrzaskowych

Pedały zatrzaskowe zwiększają przede wszystkim efektywność kręcenia. Po wpięciu nasza stopa jest bowiem lepiej zintegrowana z rowerem i utrzymuje się w jednym miejscu. Ułatwia to kręcenie w dobrym rytmie i angażuje nowe partie mięśni. Nie tylko pedałujemy w dół (jak w przypadku zwykłych platofrm), ale także ciągniemy pedał ku górze. Takie rozwiązanie zwiększa zatem nie tylko naszą wydajność, ale również prędkość.
Ponadto, pomijając dyscypliny typowo zjazdowe, jazda w pedałach zatrzaskowych jest bezpieczniejsza, chociaż początkowo może nam wydawać się inaczej. Wpięte buty tworzą całość z rowerem, dzięki czemu lepiej go „czujemy” i mamy nad nim większą kontrolę. Poza tym, podczas terenowych zjazdów nie musimy obawiać się, że stopa ześlizgnie nam się z pedałów. Podczas upadków buty powinny nam wypiąć się z bloków. W zasadzie taka gleba nie różni się więc za bardzo od tej, którą zaliczylibyśmy podczas jazdy na zwykłych pedałach.
Pedały zatrzaskowe i buty rowerowe są również zdecydowanie lżejsze, co dodatkowo wpływa na komfort i poziom jazdy.
Jeszcze jednym argumentem, który może przekonać niektóre osoby do zmiany systemu jest bardziej profesjonalny wygląd. Jeśli więc chcemy być poważnie traktowani w świecie kolarskim i planujemy starty w wyścigach, to przejście na pedały zatrzaskowe jest obowiązkowe.

DSC01057

Wybór odpowiednich butów rowerowych

Buty rowerowe mają nie tylko ładnie wyglądać, ale muszą być przede wszystkim wygodne i dobrze dopasowane do stopy. Na rynku mamy bardzo duży wybór obuwia w rozmaitych kolorach. Najtańsze modele kosztują ok. 200 zł.
W zależności od rodzaju roweru możemy kupić trzy rodzaje butów: mtb (przeznaczone głównie do wypadów na rowerach górskich), szosowe (do rowerów szosowych) i trekkingowe (posiadają mocowanie pod bloki mtb, ale pozbawione są zazwyczaj terenowej podeszwy, a z wyglądu przypominają bardziej buty turystyczne).
Mocowanie bloków jest w nich różne (bloki otrzymujemy wraz z pedałami, a nie butami). Dlatego jeśli planujemy korzystać z tej samej pary butów zarówno na rowerze górskim, jak i szosowym, to lepiej zainwestować w w model mtb i dwa komplety tych samych pedałów.
Jeśli nastawiamy się na intensywne jazdy, to dobrze jest zainwestować w droższe, lekkie buty, które będą wyposażone w klamrę lub system zapinania pokrętłem. Pozwoli to na lepsze, mocniejsze dopasowanie obuwia do stopy, bo same rzepy nie są pod tym względem wystarczające, a z czasem trzymają coraz słabiej.
Ponadto, jeżeli planujemy dużo chodzić w butach np. podczas rowerowych wycieczek, to warto wówczas zakupić wygodne buty o solidnej, gumowej podeszwie, która lepiej ochroni nas przed poślizgiem np. na skałach i będzie bardziej wytrzymała. Natomiast, gdy planujemy treningi, wyścigi i zależy nam na prędkości, to należy wówczas wybrać lekkie buty o twardej podeszwie. Są jednak one zdecydowanie droższe i mniej komfortowe podczas chodzenia – wystający blok sprawia, że musimy ostrożnie stawiać kroki na mokrej, śliskiej nawierzchni np. parkiet, kafelki, posadzka, kamienie, bo bardzo łatwo wówczas o glebę.
Nie bez znaczenia jest również kolor butów. Oczywiście, świetnie kiedy pasuje on nam do stroju i roweru, ale z doświadczenia wiem, że biały kolor jest przeznaczony wyłączenie pod jazdę na rowerach szosowych. W przypadku terenowych wypadów białe buty szybko się ubrudzą błotem i z czasem zmienią barwę na szarą. Najlepiej na mtb sprawdzą się zatem ciemne lub intensywne barwy fluo.

DSC07879-2

Rodzaje pedałów zatrzaskowych

Pedały mtb

Jeżeli jeździmy na rowerze trekkingowym lub górskim, to wówczas zakładamy pedały mtb. Posiadają one wpięcie z obu stron. Na rynku istnieje kilka modeli pedałów zatrzaskowych, które różnią się od siebie systemem.

Najpopularniejszym z nich jest SPD stworzony przez Shimano. To sprawdzony system używany przez większość rowerzystów, z możliwością regulacji siły wypięcia i dużym wyborem modeli w różnych przedziałach cenowych.
Warto jednak zapoznać się również z ofertą innych producentów, takich jak Look, Time czy Crank Brothers. Oferowane przez nich pedały znacznie się różnią od systemu SPD – głównie systemem mocowania który opiera się na prętach. Pozwala to na zniwelowanie problemu zapychania się błotem, a przez wielu uważane jest także za bezpieczniejsze dla kolan, w przypadku samodzielnego ustawiania bloków (but już po wpięciu może delikatnie przesuwać się na boki, dążąc do najbardziej naturalnej pozycji pedałowania).

pedaly-zatrzaskowe-mtb

Alternatywa dla butów zatrzaskowych, kiedy nie czujemy się w nich zbyt pewnie – to pedały SPD z platformą – możemy jechać na nich z wpiętą bądź wypiętą, opartą na platformie stopą.

Pedały szosowe

Przeznaczone do jazdy na rowerze szosowym. Są szersze, dzięki czemu ich efektywność jest o wiele większa. Posiadają jednak wpięcie tylko z jednej strony. Nauka jazdy w takich blokach jest więc trochę trudniejsza – zwłaszcza jeśli chodzi o szybki proces wpinania butów. Dlatego początkujący rowerzyści mogą zamontować w szosówkach pedały mtb, dzięki czemu opanowanie tej techniki stanie się dla nich o wiele prostsze. Osobiście uważam jednak, że jeżeli planujemy jazdę tylko na szosie, to nie warto tracić pieniędzy, żeby potem zmieniać pedały i buty. Lepiej od razu skoczyć na głęboką wodę i nauczyć się jazdy w szosowym systemie.
Buty szosowe nie za bardzo nadają się do chodzenia przez wystające bloki – jeśli planujemy np. wycieczkę rowerową połączoną ze zwiedzaniem, to warto zabrać ze sobą gumowe nakładki, które nieco niwelują ten problem.

Odpowiednie ustawienie bloków

Ustawienie bloków jest bardzo ważne. Nieodpowiedni ich układ może spowodować bowiem kontuzje np. kolan. Dlatego, jeżeli nie mamy zbyt dużego doświadczenia w tym temacie, to warto zainwestować na profesjonalne ustawianie bloków w sklepie rowerowym oferującym bikefitting.
Jeśli jednak decydujemy się na samodzielne ustawienie bloków, to powinny zostać ułożone prosto i równo w obydwu butach.
Jeśli po przejściu na pedały zatrzaskowe odczujemy dyskomfort w okolicy kolan, to należy go potraktować bardzo poważnie i nie ryzykować jazdy z niewłaściwie ustawionymi blokami.
Kiedy przechodzimy na system zatrzaskowy lub zmieniamy buty, musimy pamiętać nie tylko o właściwym ustawieniu bloków, ale także wysokości siodełka, które zazwyczaj należy nieco podwyższyć (wysokość takiego zestawu jest zazwyczaj niższa od pedałów platformowych i klasycznego obuwia).

Regulacja pedałów

Dobrze, aby pedały posiadały system regulacji, dzięki czemu możemy poluzować bardziej śrubki. Jest to szczególnie istotne dla osób, które dopiero uczą się jazdy w pedałach zatrzaskowych, bo wypinanie będzie wówczas o wiele lżejsze. Gdy będziemy czuć się już bardziej komfortowo, to możemy bardziej dokręcić śruby – tak aby bloki w butach trzymały się lepiej pedałów i nie wypinały się nam w trakcie jazdy np. podczas sprintów na stojąco.

Pedały Exustar E-PM215

Technika wpinania i wypinania

Wielu początkujących rowerzystów ma problemy z przyzwyczajeniem się do pedałów zatrzaskowych. Za pierwszym razem warto stanąć przy ścianie lub przytrzymać się drugiej osoby, tak aby na nieruchomym rowerze wpiąć i wypiąć kilkanaście razy nogę. Dobrym sposobem jest trenowanie tej techniki na trenażerze (zwłaszcza w zimie). Buty wpinamy naciskając ich czubek na pedał aż usłyszymy charakterystyczne kliknięcie. Wypinamy – skręcając lekko kostkę i piętę na zewnątrz. Wypinamy jedną, dominującą nogę, którą następnie się podpieramy. Dopiero wówczas, jeśli zamierzamy zejść z roweru lub chcemy pewniej stać na ziemi- wypinamy jeszcze drugą nogę.

Na początku, jeśli nie mamy zbyt dużej wprawy – musimy się wypinać szybciej, jeszcze przed zatrzymaniem, gdyż łatwiej jest utrzymać równowagę, kiedy rower jest jeszcze w ruchu. Należy o tym pamiętać zwłaszcza, kiedy musimy zatrzymać się przed ruchliwą drogą, skrzyżowaniem, na światłach, itp.
Warto też już wcześniej poćwiczyć sobie na pedałach platformowych stójkę – czyli utrzymywać jak najdłużej równowagę stojąc na rowerze w miejscu. Opanowanie tej techniki wyeliminuje obawę przed nagłym zatrzymaniem i upadkiem z powodu niewystarczająco szybkiego wypięcia buta.
Z czasem zachodzi zjawisko pamięci mięśniowej. Nabieramy odpowiedniego nawyku wpinania i wypinania butów i nawet o tym nie myślimy w trakcie jazdy. Po prostu robimy to szybko, płynnie i odruchowo.
Na początku jednak zanim wybierzemy się w długą trasę- poćwiczmy na miękkim podłożu np. trawie lub zróbmy rundki na spokojnej, mało ruchliwej drodze np. polnej ścieżce. Podczas jazdy należy często wpinać i wypinać buty. Powtarzamy tę czynność tyle razy, ile to konieczne, dopóki nie poczujemy się już wystarczająco pewnie. Następnie trenujemy na asfaltowych drogach, a potem jeśli planujemy jazdę na mtb- przenosimy się w teren. Jazda w systemie zatrzaskowym jest wówczas trochę trudniejsza i możemy odczuwać lekką blokadę, jednak odrobina praktyki i szybko nabierzemy wprawy.

Pierwsze kroki są zawsze trudne. Nie bójcie się jednak zmian, bo naprawdę warto opanować technikę jazdy w pedałach zatrzaskowych. Na początku możecie być trochę sfrustrowani – nie będziecie się czuć zbyt komfortowo i bezpiecznie. Może przytrafić się wam gleba z powodu niewypięcia. Będziecie mieć też zakwasy, bo zaczną pracować również inne mięśnie. Na szczęście taki stan mija i bardzo szybko przyzwyczaicie się do nowego sposobu kręcenia. Z czasem nabierzecie nawyku sprawnego wypinania oraz wypinania i nie będziecie już sobie wyobrażać jazdy bez pedałów zatrzaskowych.

Ochraniacze na buty Endura MT500

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *