porady

7 sportów- alternatyw dla treningu rowerowego

Podziel się tym artykułem:
Plecak Camelbak Octane XCT

Oczywiście, wiadomo, że kolarstwo to najlepszy rodzaj aktywności i sezon na rower trwa cały rok. Jednak są takie momenty, że czasami warto na chwilę zrobić przerwę od kręcenia i spróbować innych sportów- zwłaszcza, jeśli dają nam one dużo frajdy.

W okresie roztrenowania lub przygotowawczym, podczas krótkich zimowych dni, kiedy jesteśmy w podróży i nie mogliśmy zabrać ze sobą sprzętu, w przypadku kontuzji, jako forma aktywnej regeneracji po męczącym treningu lub kiedy mamy rower w naprawie- to jedne z głównych powodów, dla których decydujemy się na inne formy aktywności. Czasami również są one doskonałą odskocznią, kiedy czujemy się zmęczeni sezonem. Poniżej znajdziecie siedem sportów, które mogą być świetną alternatywą i uzupełnieniem rowerowego treningu.

1. Bieganie

Jeden z bardziej popularnych wśród kolarzy i w dodatku tani sport- aby biegać wystarczy kupić tylko parę dobrych butów. górskich. Tę formę aktywności wybiera często złota mistrzyni olimpijska- Jeny Rissveds. Bieganie świetnie wpływa na ogólną wydolność organizmu, utrzymując dobrą kondycję układu sercowo-oddechowego. Ponadto, dzięki bieganiu możemy szybciej zrzucić zbędne kalorie. W przeciwieństwie do roweru sport ten wzmacnia kości i stawy (przy prawidłowej technice), co zapobiega osteoporozie, która zagraża szczególnie kobietom. Dodatkowo, bieganie poprawia naszą stabilizację, co przydaje się zwłaszcza dla kolarzy górskich. Sport ten budzi jednocześnie sporo kontrowersji- głównie ze względu na wysokie ryzyko kontuzji. Dlatego należy pamiętać o dobrym obuwiu oraz wybierać do biegania bardziej przyjazne dla naszych stawów podłoże- leśne ścieżki, polne drogi, itp. Jeśli zaczynamy dopiero biegać- nie przesadzajmy z dystansem i róbmy wcześniej rozgrzewkę. Na początek wystarczy 15-20 min biegu, który później możemy stopniowo wydłużać do 60 min. Biegać możemy nie tylko po płaskich trasach, ale również (co dla kolarzy jest korzystniejsze) po górach, schodach.

DSC02643

2. Bieganie na nartach

Jest to sport bardzo dobry dla kondycji układu krwionośnego. Ponadto, bieganie na nartach wzmacnia nie tylko nogi, ale przede wszystkim górne części naszego ciała, a w szczególności obręcz barkową. Sport ten niesie ze sobą również małe ryzyko kontuzji. Z korzyści, jakie dają biegówki dobrze zdaje sobie sprawę Maja Włoszczowska, która trenuje w ten sposób bardzo często w zimowym okresie.
Bieganie na nartach nie jest drogim sportem- koszt droższych butów i nart to ok. 1000 zł, ale można kupić też sporo tańszy sprzęt lub skorzystać z usług wypożyczalni (cena za narty, buty i kije to ok. 30 zł za dzień). Jeśli chcemy biegać w Jakuszycach, to do kosztów doliczyć musimy również opłatę 15 zł za parking- trasy natomiast są darmowe.

7JiqC8vILKLFV5AV31fklyqS3Nahe2_XiyB0oBpKzGk-2048x1366

Na początku warto nauczyć się biegać klasykiem, (bieg łyżwą jest trudniejszy pod względem techniki i kondycji, a także wymaga innego sprzętu). W tym celu warto pojechać ze znajomymi, którzy już biegają lub skorzystać z usług instruktora, bo odpowiednia technika jest w tym sporcie bardzo ważna. Na początek warto wybrać trasy krótkie i bardziej płaskie bez stromych podjazdów i zjazdów (np. w Jakuszycach jest to trasa z polany do schroniska Orle o długości 5 km), a później, kiedy będziemy czuć się już pewniej i ogarniemy m.in. zjazdy pługiem (unikać jazdy w torach na stromych zjazdach), możemy wybrać bardziej ambitne trasy.
Pamiętajmy także o odpowiednim ubiorze. Na biegówkach bardzo szybko się rozgrzewamy, więc wystarczy nam zestaw : koszulka termoaktywna, bluza, ocieplane spodnie do biegania, a także ciepłe rękawiczki i sportowa czapka.

062tHYNmKXk9HOzOfWNDqmIcWiwRxNCUu84foj5sfGk-2048x1366

3. Wędrówki po górach

Nie na każdą górę uda się nam wjechać rowerem i wówczas musimy ograniczyć się do własnych nóg. Satysfakcja ze zdobycia szczytu jest jednak ogromna, zwłaszcza, że widoki na górze są rewelacyjne. Wędrówki po górach to również świetna okazja do spotkań towarzyskich, kiedy możemy zabrać ze sobą znajomych i pogadać przy grzańcu w schronisku. Ponadto, takie marsze nie tylko dobrze wpływają na naszą kondycję, ale również wzmacniają mięśnie czworogłowe, pośladki i biodra. Aby taki trening przyniósł nam dużo korzyści- warto iść szybszym krokiem. Warto również zabrać ze sobą plecak, aby zwiększyć obciążenie.

DSC02719

Do wędrówek należy dobrze się przygotować- szczególnie, kiedy wybieramy ambitne trasy w wysokich górach lub podczas zimy. Przede wszystkim musimy kupić odpowiednie ubranie. Szczególnie ważne są wysokie, górskie buty (w zimie najlepiej ubrać nieprzemakalne buty z Gore-texu plus raczki, kiedy trasy są oblodzone), a także kurtka, która osłoni nas od mocnego wiatru (dodatkowo należy zabrać do plecaka ubrania na zejście, kiedy jest już dużo chłodniej niż podczas wchodzenia na szczyt np. lekką kurtkę puchową, kurtkę przeciwdeszczową). Jeśli decydujemy się na zimowe wejście- przydadzą nam się także kijki do chodzenia, stuptuty, grube rękawice i gogle narciarskie. Ciekawą formą górskich wędrówek są także ski-toury.

axsvdx7Tu0QhnHdBFA-ayoAW0sXzlrhA9joa0AC0OHg-2048x1366

4. Pływanie

Pływać możemy na basenie albo latem w naturalnych zbiornikach. Musimy jednak posiadać odpowiednią technikę, bo inaczej pływanie może nasz szybko męczyć i nużyć. Sport ten wzmacnia sprawność układu sercowo-oddechowego, a także górne części ciała- w szczególności obręcz barkową i mięśnie grzbietu. Pływanie jest też bardzo dobre na kontuzje, bo rozluźnia napięte mięśnie. Ponadto, jeśli pływamy na basenie, to możemy połączyć tę aktywność z sauną lub zabiegami spa.

DSC04432

5. Wspinaczka ściankowa

Jest to sport, który zapewni nam dużą dawkę adrenaliny- zwłaszcza, jeśli mamy lęk wysokości;) Wspinaczka jest dobra jako forma stretchingu. Sport ten sprawia, że pracują wszystkie partie mięśni, wzmacniając zwłaszcza : brzuch, uda, łydki, ramiona, grzbiet i pośladki.Jeśli mamy w naszym mieście ściankę- wystarczy zapisać się do sekcji lub zabrać ze sobą znajomego. Na początku musimy przejść obowiązkowe szkolenie z instruktorem. Koszty nie są aż tak duże przy wykupieniu np. miesięcznego karnetu, a jednorazowe wejście to ok. 15 zł. Sprzęt możemy wypożyczyć na miejscu. Wystarczy nam sportowe, wygodne ubranie i buty o miękkiej podeszwie.

1502208_574165362639216_1386864681_o

6. Siłownia

To nie jest nawet alternatywa, co obowiązkowy punkt dla każdego kolarza, który chce poprawić swoje wyniki- szczególnie w zimie. Świetnie obrazuje to filmik najlepszego kolarza górskiego Nino Shurtera. Trening na siłowni poprawia przede wszystkim naszą kondycję siłową i sprawia, że mamy później na rowerze więcej mocy. Wykonywać powinniśmy ćwiczenia nie tylko na nogi, ale również wzmacniające górne części ciała i brzuch. Siłownię możemy zrobić sobie w domu (wówczas odpada koszt karnetów)- wystarczy kupić matę do ćwiczeń, ciężarki i wykonywać odpowiednie ćwiczenia. Oczywiście, taką domową siłownię możemy stopniowo uzupełniać- kupując np. piłkę gimnastyczną, bosu ball, steper, gumy do ćwiczeń, odważniki, itp. Niektóre osoby mogą mieć jednak spory problem z motywacją do ćwiczeń w domu- wówczas warto wykupić karnet na dobrze wyposażonej siłowni- ostatnio pojawia się coraz więcej takich, które są otwarte do bardzo późnych godzin.

P1090751

7. Joga, pilates

Joga to forma rozciągania, która poprawia elastyczność naszych przeciążonych, napiętych mięśni i dodatkowo nas odpręża. Ponadto, uczy nas odpowiednio oddychać. Taka aktywność wzmacnia mięśnie głębokie i poprawia ich pracę. Joga jest przede wszystkim dobra jako uzupełnienie innych aktywności aerobowych i warto ćwiczyć ją przez cały rok. Wystarczy tylko zapisać się na zajęcia jogi lub wykonywać ćwiczenia w domu (lub w innym miejscu np. ogrodzie, na plaży, itp). Na Youtube znajdziemy wiele instruktażowym filmików z przykładowymi ćwiczeniami.

DSC04539

Powyższe aktywności to tylko propozycje. Najważniejsze, aby sporty, które mają być odskocznią od rowerowego treningu sprawiały Wam przyjemność. W sezonie warto ograniczyć jednak znacznie inne formy aktywności (może z wyjątkiem jogi i rozciągania) do jednego dnia w tygodniu i skupić się przede wszystkim na rowerze. Wycieczka w góry, pływanie w morzu- to świetny sposób na spędzenie czasu z rodziną i znajomymi oraz forma aktywnej regeneracji.

A jeśli, ktoś nie wyobraża sobie innych form aktywności bez roweru- to zawsze można połączyć dwie dyscypliny np. rower plus wspinaczkę górską- taki rowerowy trekking 😉

DSC02726

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *